Duyuru Detayı



AKILLI YOLLAR İÇİN ÖNEMLİ BİR ADIM DAHA ATILDI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bünyesinde Karayolları Genel Müdürlüğü, TÜRKSAT ve Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları Merkezi'nin ortak çalışmasıyla hayata geçirilen 'Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi'nin imza töreni Karayolları Genel Müdürlüğü Halil Rıfat Paşa Salonunda gerçekleşti. Törene Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürümüz Ahmet Gülşen, Bakan Yardımcılarımız, milletvekilleri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarından bürokratlar ve karayolcular katıldı.

KGM_6103.JPG

Törende konuşan Bakanımız Uraloğlu, Akıllı Ulaşım Sistemleri'nin ulaşımın daha güvenli, konforlu, enerji verimliliği sağlayan, ulaşım ağlarını etkin bir şekilde yöneten, bilgi ve haberleşme teknolojilerine dayanan sistemler bütünü olduğunun altını çizdi.

“Karayolu altyapımızı akıllı ve otonom teknolojilerle donatarak, hızlı ve emniyetli yollar tesis etme çalışmalarımızı sürdürüyoruz"

Akıllı Ulaşım Sistemleri'nin ulaşım altyapısının optimizasyonuna, kullanıcılar için ulaşım hizmetlerinin kalitesinin iyileştirilmesine, seyahat güvenliğinin artmasına ve çevre dostu ulaşım seçenekleri sunulmasına katkı sağladığını vurgulayan Uraloğlu, “Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak tüm ulaşım modlarında olduğu gibi Karayolları ağımızda da; seyahat sürelerini azaltmak, trafik güvenliğini arttırmak, mevcut yol kapasitelerini etkin kullanmak ve enerji verimliliği sağlayarak ülke ekonomisine katkı sağlamak için akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmaya devam ediyoruz. Karayolu altyapımızı akıllı ve otonom teknolojilerle donatarak, hızlı ve emniyetli yollar tesis etme çalışmalarımızı sürdürüyoruz." dedi.

Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi'nin önemine dikkat çeken Uraloğlu, “Yüksek teknoloji kullanan sistemlerin yazılımlarının yerli ve milli olması ülkemizin menfaati açısından oldukça önemli" ifadelerini kullandı.

“Artık hepimiz için en önemli şey zaman; hiçbir yerde beklemek istemiyoruz"

Türkiye'nin Akıllı Ulaşım Sistemleriyle tanışmasının ilk defa elektronik ücret ödeme sistemleriyle başladığını hatırlatan Uraloğlu, “Türkiye karayolu ağında, otoyol ve köprülerde ilk olarak 1999 yılında OGS uygulanmaya başladı. Daha sonra ise sürücülerin yanlarında taşıyabilecekleri elektronik kartlar ile ödeme yapılması sağlanan Kartlı Geçiş Sistemi devreye alındı. 1 Şubat 2013 tarihinden itibaren ise KGS tamamen kaldırılarak HGS yeni Hızlı Geçiş Sistemi uygulaması başladı. Artık hepimiz için en önemli şey zaman; hiçbir yerde beklemek istemiyoruz." şeklinde konuştu.

Otoyollardaki gişe alanlarındaki kulvarların trafikle ilgili bir risk alanı olduğunu söyleyen Uraloğlu, bu sebeple serbest geçiş sistemini geliştirdiklerini ve ülke genelinde yaygınlaştıracaklarını ifade ederek, “Ama bu alandaki en önemli adımlar Karayolları Genel Müdürlüğümüzün bünyesinde Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezlerinin kurulmasıyla atıldı. Bu merkezleri kısaca; belli noktalara yerleştirilen meteorolojik algılayıcılar, değişken mesaj işaretleri ve kamera gibi cihazlar eliyle tüm verilerin toplandığı ve yol kullanıcılarının anlık olarak bilgilendirilmesinin sağlandığı merkezler olarak düşünülebiliriz." dedi.

“Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü yerleşkesindeki merkezin ses, görüntüleme ve otomasyon sistemi tesisi çalışmalarını bu yıl bitirmeyi hedefliyoruz"

Uraloğlu, ilk olarak Karayolları Genel Müdürlüğünün her bölge müdürlüğünde 1 adet Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezi olmak üzere toplam 17 merkez ve bu merkezlerin bağlanacağı Ana Merkezin de Genel Müdürlük yerleşkesinde kurulmasını planladıklarını aktararak, “Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezi'nin ses görüntüleme ve otomasyon sistemini 2020 yılında, Antalya'da bulunan Karayolları 13. Bölge Müdürlüğündeki merkezin sistemlerini ise 2022 yılında tamamladık. Van'da bulunan Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü yerleşkesindeki merkezin ses, görüntüleme ve otomasyon sistemi tesisi çalışmalarını da bu yıl bitirmeyi hedefliyoruz. İstanbul, İzmir, Konya, Ankara, Mersin, Kayseri, Samsun, Diyarbakır, Trabzon, Erzurum, Bursa, Kastamonu, Sivas ve Kars Bölge Müdürlüklerindeki merkezlerin proje hazırlama çalışmaları sürüyor. Elazığ'daki 8. Bölge Müdürlüğü'nün AUS Merkezi proje çalışmaları da devam ediyor." ifadelerini kullandı.

Bakanımız Uraloğlu, Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezinde görüntü entegrasyon çalışmaları kapsamında; İstanbul-İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu, Ankara-Niğde Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü ve 1915 Çanakkale Köprüsü'ne ait kamera görüntüleri ile kurum ağına bağlı karla mücadele, Karayolları Denetim İstasyonları ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile 15 Temmuz Şehitler Köprüsü görüntülerinin Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezindeki ekranlar üzerinden izlenebildiğini dile getirdi.

 “Sürücülerimizi yol durumlarına dair anlık bilgilendirebiliyoruz"

Akıllı Ulaşım Sistemleri bileşenleri olan meteorolojik bilgi istasyonları, kameralar ve olay algılama uygulamalarımız sayesinde hava olayları, çevre şartları ve olası kazalar gibi değişkenlerin etkilerini anında tespit ettiklerini belirten Uraloğlu, “Sinyalizasyon sistemleri, değişken mesaj işaretleri, radyo yayınları ve mobil bilgi uygulamaları ile tüm sürücülerimizi yol durumlarına dair anlık bilgilendirebiliyoruz. Bu kapsamda ülke genelindeki otoyol, devlet ve il yolları üzerinde; 2 bin 990 adet sinyalizasyon, 5 bin 152 adet kamera, 149 adet Meteoroloji İstasyonu, 710 adet Değişken Mesaj İşareti, bin 120 adet Değişken Trafik İşareti, 209 adet hız tespit ve uyarı radarı ve bin 723 adet ışıklı uyarı ve güvenlik cihazı bulunmaktadır. Bu cihazların aktif ve verimli kullanılması için internet alt yapısı da çok önemlidir." dedi.

“Karayollarında bulunan fiber optik kablo haberleşme altyapısı uzunluğu 7 bin 629 kilometreye ulaştı"

Bugün itibarıyla devlet ve il yollarında haberleşme altyapısı tesisi tamamlanan toplam 3 bin kilometre yol ve otoyol ağında mevcut 4 bin 629 kilometrelik haberleşme altyapısı olduğunu belirten Uraloğlu, “Ülkemizdeki karayollarında bulunan fiber optik kablo haberleşme altyapısı uzunluğu 7 bin 629 kilometreye ulaşmıştır. Bu kapsamda yollarımıza toplam 15 bin kilometre karayolu ağına fiber kablo tesis edilmesi planlanmakta ve çalışmalar da aşama aşama devam etmektedir." diye konuştu.

“Akıllı ulaşım sistemleri vasıtasıyla yollardaki güvenliği maksimum düzeye çıkarırken gereksiz zaman ve maddi kayıpları da önleyeceğiz"

Akıllı ulaşım sistemleri vasıtasıyla yollardaki güvenliği maksimum düzeye çıkarırken gereksiz zaman ve maddi kayıpları da önleyeceklerini belirten Bakanımız konuşmasına şöyle devam etti: “Özellikle büyük şehirlerdeki trafik sıkışıklığının sosyal yaşama olumsuz etkisi en aza inecek, insanların stresten uzak, huzurlu bir şekilde yolculuk etmelerini sağlayacağız. Ehliyetini yeni almış acemi sürücülerimizi düşünün. Hepimiz yola ilk çıktığımızda bu acemilik sürecini yaşıyor ve az önce bahsettiğim durumlarla karşılaşabiliyoruz. Ya da araç kullanan hanımefendilerin bir anda ortaya çıkan bu tür durumlarda ya da sıkışık bir gişe geçişinde yaşadığı tedirginliği düşünün. İşte akıllı ulaşım sistemleri yaygınlaştıkça yollarda stresten ve tedirginlikten uzak çok daha güvenli ve konforlu bir seyahat imkanına kavuşacağız ve artık bunu yerli yazılımlarımızla sağlayacağız."

“Pilot proje; Karayolları Genel Müdürlüğü, İstanbul Bölge Müdürlüğü ve Antalya Bölge Müdürlüğünde gerçekleştirilecek"

Uraloğlu, Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi'nin Karayolları Genel Müdürlüğü, TÜRKSAT ve Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları Merkezi ile yapılan üçlü protokol eliyle geliştirilen bir AR-GE projesi olduğunu vurgulayarak, “Proje; saha ve merkez donanımları ile merkezi yazılım platformu olmak üzere 3 ana başlıktan oluşmaktadır. Pilot proje; Karayolları Genel Müdürlüğü, İstanbul 1. Bölge Müdürlüğü ve Antalya 13. Bölge Müdürlüğünde gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında oluşturulacak Merkezi Yazılım tamamlandıktan sonra tüm Bölge Müdürlüklerinde kullanılacaktır." dedi.

“Trafiğin etkin ve verimli kullanılması, kazaların azaltılması sağlanacak"

Proje çalışmaları kapsamında pilot bölgelerden biri olan Karayolları İstanbul Bölge Müdürlüğündeki Hasdal-İstanbul Havalimanı arasındaki 30 kilometrelik kesimde Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) Test ve Uygulama Koridoru tesis edileceğini bildiren Uraloğlu, “Akıllı Ulaşım Sistemlerinden elde edilen veriler araç içi ünitelere iletilecek, araç-araç, araç-altyapı haberleşmesi sağlanarak trafiğin etkin ve verimli kullanılması, kazaların azaltılması sağlanacak. Yol durumu hakkında elde edilen güncel bilgiler ile Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezleri üzerinden sürücülerin anlık olarak uyarılması ve bilgilendirilmesi sağlanacak. Ayrıca gelişen teknolojilerle birlikte 5G gibi yeni haberleşme altyapılarının da testlerinin bu koridorda yapılmasını öngörüyoruz." diye konuştu.

“Yeşil ışık optimum hız tavsiyesi servisini Antalya-Sandıklı hattında seçilen bazı sinyalize kavşaklarda uygulayacağız"

Uraloğlu, araç algılayıcı sistemleri, katılım kontrol sistemleri, hız tespiti için plaka tanıma sistemleri, kamera sistemleri, değişken mesaj işaretleri, fiber optik kablo haberleşme altyapısı bileşenleri, meteoroloji istasyonları gibi sistemleri temin ve tesis edeceklerinin de altını çizerek, “İkinci pilot bölge olan Karayolları Antalya Bölge Müdürlüğü'nde yaklaşık 30 kilometrelik koridorda da değişken mesaj ve trafik işaretleri ve kamera sistemleri gibi akıllı ulaşım sistemleri tesis ederek tüm bu sistemler fiber optik kablo üzerinden Bölge Müdürlüğümüze ve genel müdürlüğümüze bağlanacaktır. Ayrıca GLOSA yani yeşil ışık optimum hız tavsiyesi servisini Antalya-Sandıklı hattında seçilen bazı sinyalize kavşaklarda da uygulayacağız." ifadelerini kullandı.

Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezinde ise sahadaki tüm sistemlerin ortak bir çatı yazılımla kontrol ve yönetiminin sağlanacağını belirten Uraloğlu, “Bu çatı yazılım kapsamında mobil uygulama hazırlanarak hizmete sunulacaktır. Merkezi Yazılım Platformunun hizmet vereceği bilgi işlem tabanlı donanımlar Genel Müdürlüğümüzde yer alan sistem odasında konuşlandırılacaktır." dedi.

“Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerini tek bir merkezi IoT yazılım çatısı altında toplayarak Akıllı Ulaşım Sistemleri standardizasyonunu sağlayacağız"

Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri mimarisi ve yazılımı geliştirdiklerini belirten Bakanımız Uraloğlu şunları söyledi: “Akıllı Ulaşım Sistemlerinin ve Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerini tek bir merkezi IoT yazılım çatısı altında toplayarak AUS standardizasyonunu sağlayacağız. Proje hizmete alındığında akıllı ulaşım sistemi mimarisi, TÜRKSAT uyduları ile desteklenerek kesintisiz hale gelecek. Bu sayede sistemler arası bütünlük ve birlikte çalışabilirliği tesis ederek operasyonel kabiliyetin arttırılmasını hedefliyoruz. Ayrıca proje kapsamında K-AUS ve AUS Sistemlerinin kurulacağı Antalya ile İstanbul'da Fiber ve Enerji altyapı kurulumlarını da gerçekleştireceğiz. Proje yazılım altyapısının tamamlanmasını ve saha kurulumunu 23 Kasım 2025 tarihinde bitirmeyi planlıyoruz. 12 aylık bakım süresinin ardında da projemizi 23 Kasım 2026 tarihinde tamamlamayı hedefliyoruz. Şimdiden hayırlı uğurlu olsun."

KGM_5966.JPG

“Araç sahipliğindeki artış, yol ağlarının geometrik ve fiziksel kapasitesinin en etkin şekilde kullanımını zorunlu hale getirmekte"

Törende konuşan Genel Müdürümüz Ahmet Gülşen, ülkemizdeki karayollarında seyreden toplam araç sayısının 30 milyona ulaştığını, bunun 16 milyona yakın bir bölümünü de otomobillerin oluşturduğunu vurguladı. Gülşen, “Araç sahipliğindeki artış, yol ağlarının geometrik ve fiziksel kapasitesinin en etkin şekilde kullanımını zorunlu hale getirmektedir" dedi.

“Önümüzdeki dönemde yaşanacak gelişim sürecini bizlere tahayyül ettirecek önemli bir güne tanıklık ediyoruz"

Özellikle son 22 yılda gerçekleştirilen yol yatırımları ile ciddi bir kapasite ve konfor artışı sağlandığına dikkat çeken Gülşen, “Daha güvenli ve ekonomik seyahatler için güncel teknolojiyle uyumlu, gelecek teknolojilere de uyum sağlayabilecek akıllı bir ulaşım altyapısı tesis edilmesi yolunda önemli adımlar atılmıştır. Bu bakımdan, ülkemizin karayolu ulaşım altyapısında gelinen noktayı ve önümüzdeki dönemde yaşanacak gelişim sürecini bizlere tahayyül ettirecek önemli bir güne tanıklık ediyoruz." ifadelerini kullandı.

 

“Yol kullanıcılarının sürekli bilgilendirilmesi, yönlendirilmesi ve uyarılması sağlanacak"

Projenin yerli ve milli teknolojilerin gelişimine de çok önemli katkıları olacağına inandıklarını dile getiren Gülşen, “Bu sayede yol kullanıcılarının sürekli bilgilendirilmesi, yönlendirilmesi ve uyarılması sağlanacak olup izleme yapılan yollar, riskli bölgeler, köprüler, tüneller vb. alanlarda oluşabilecek olumsuz durumlar gözlemlenerek acil müdahale gerektiren durumlara karşı operasyonel etkinliğimiz artacaktır." şeklinde konuştu.

“Sistemler arası entegrasyonla mükerrer yatırımların önüne geçilecek"

Araçların kendi arasında ve altyapı ile haberleşmesini sağlayacak sistemlerin kurulmasıyla, yol durumu hakkında elde edilen güncel bilgilerle sürücülerin anlık olarak uyarılmasının ve bilgilendirilmesinin sağlanacağını söyleyen Gülşen, “Proje ile; merkezi yazılım sayesinde tüm Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezlerinin tek yazılım kullanma imkânı sağlanacak, yazılımın tek bir merkezden bakımı ve işletilmesi yapılabilecek, sistemler arası entegrasyonla mükerrer yatırımların önüne geçilecektir." dedi.

KGM_6154.JPG


KGM_6029.JPG  
 
​​Büyült
KGM_6180.JPG  
 
​​Büyült
KGM_6219.JPG  
 
​​Büyült
KGM_6242.JPG  
 
​​Büyült