SARIYER-KİLYOS TÜNELİ'NDE TÜNEL AÇMA MAKİNESİ (TBM) ÇALIŞMAYA BAŞLADI
Sarıyer Kilyos Tüneli projesi kapsamında, Türkiye'de Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğunda ilk kez kullanılacak Tünel Açma Makinesi (TBM), Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu ile Karayolları Genel Müdürümüz Ahmet Gülşen'in katıldığı törenle hizmete alındı.
“TBM, uzun tünellerin kazılmasında kullanılan son derece etkili bir teknoloji"
Türkiye coğrafyasının ağırlıklı olarak dağlık arazilerden oluşmasının inşaat sektörü için hem bir zorluk hem de yenilikçi çözümlerin geliştirilmesini zorunlu kılan bir durum olduğunu ifade eden Bakanımız Uraloğlu, “Dağlık bölgelerde inşaat yapmak, düz arazilere kıyasla daha yüksek maliyetli ve zaman alıcı bir süreçtir. Zemin etütlerinin daha detaylı yapılması, patlatma ve kazı işlerinin daha titizlikle yürütülmesi, ayrıca ulaşımın zor olması gibi faktörler, projelerin maliyetini artırmaktadır. Ancak Türkiye'nin büyüyen ekonomisi ve gelişen şehirleşme, bu zorluklara rağmen inşaat faaliyetlerinin devam etmesini gerektirmektedir. Bu noktada, tünellerin TBM yani Tünel Açma Makinaları ile mekanik olarak kazılması yönteminin önemi daha da artmaktadır. TBM, özellikle yerleşim yerlerinde uzun tünellerin kazılmasında kullanılan son derece etkili bir teknolojidir." dedi.
Ülkemizin zorlu coğrafyasının kendilerini yenilikçi ve büyük projelerle inşaat alanında çok geliştirdiğini vurgulayan Uraloğlu, Türk müteahhitlik firmalarının hem yurt içi hem yurt dışında inşa ettiği yapılar ile ülkemizi dünyaya mühendislik ihraç eder seviyeye yükselttiğini söyledi.
“Sarıyer-Kilyos Tüneli vatandaşlarımızın yaşam kalitesini artıracaktır"
Uraloğlu, Sarıyer Kilyos Tüneli'nde TBM kazısını başlatarak yeni bir eşiği daha atladıklarını belirterek, “Bu tünel, sadece iki noktayı bir araya getirmekle kalmayacak, aynı zamanda İstanbul'un ve ülkemizin ulaşım ağını güçlendirecek, ekonomik gelişmeye katkı sağlayacak ve vatandaşlarımızın yaşam kalitesini artıracaktır. Sarıyer Çayırbaşı Tüneli çıkışından başlayıp KMO Uskumruköy Modern Dönel Kavşağı'nda son bulan projemiz kapsamında Sarıyer Kavşağı ve Kilyos Kavşağı olmak üzere; toplam 2 adet farklı seviyeli kavşak, 198 metrelik 1 viyadük, 2 adet Aç-Kapa yapısı ve 1 menfez de bulunmaktadır." diye konuştu.
Saatte 2 bin ton taşıma kapasitesine sahip konveyör bant sistemi
Tünelde gerçekleşen kazı çalışmalarıyla ilgili bilgiler veren Bakanımız Uraloğlu şunları söyledi: “bugüne kadar; sağ tüpte 2.511 metre, sol tüpte 2.018 metre olmak üzere toplam 4.529 metre yani yüzde 33 ilerleme sağladık. Tünelin kuzey portalında yani sol tüpte Sarıyer yönünde yaklaşık 2 km içeride 26 metre yüksekliğinde, 30 metre genişliğinde, 90 metre uzunluğunda ve 3.400 ton ağırlığında olan TBM parçalarının montajını yaptık. TBM kazıları sonucu çıkacak pasa malzemesinin tünel dışına nakliyesi için 1,2 metre genişlikte 7,2 kilometre uzunluğunda ve saatte 2 bin ton taşıma kapasitesine sahip konveyör bant sistemini de kurduk."
Ücretsiz olarak hizmet verecek
Projenin tamamlandığında ücretsiz olarak hizmet vermeye başlayacağını belirten Uraloğlu, “Asya ile Avrupa'yı birbirine bağlayan, Türkiye'nin taşımacılık alternatiflerini ve ticaret kapasitesini artıran Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne Sarıyer, Maslak ve Levent bölgelerinden erişimi kolaylaştıracaktır. Sarıyer-Çayırbaşı Tüneli ve hemen akabindeki Sarıyer-Kilyos Tüneli vasıtasıyla İstanbul Havalimanı ile İstanbul'un iş merkezleri arasında hızlı ulaşım sağlanacaktır." dedi.
“Seyahat süresini 35 dakikadan 5 dakikaya indireceğiz"
Proje sayesinde mevcut imar yollarına göre mesafeyi 3 kilometre kısaltarak seyahat süresini 35 dakikadan 5 dakikaya indireceklerini vurgulayan Uraloğlu, “Böylece zamandan 1,7 milyar lira, akaryakıttan 400 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2,1 milyar lira tasarruf edeceğiz. Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 32 bin ton azaltarak doğanın korunmasına katkı sağlayacağız." ifadelerini kullandı.
“Bugün yeni bir çalışmaya doğru imza atacağız"
Törende konuşan Genel Müdürümüz, 6 Mayıs 2022 tarihinde tüneldeki çalışmaları başlattıklarını hatırlatarak, “Klasik yöntem olan NATM sistemiyle başlayan çalışmalarımızda bugün TBM ile bir yeniliğe imza atacağız." dedi.
Genel Müdürümüz Gülşen, yaklaşık 7 kilometre uzunluğunda, 2x2 şeritli bitümlü sıcak karışım kaplamalı çift tüp olarak projelendirilen Sarıyer-Kilyos Tüneli projesinin toplam uzunluğunun bağlantı yolları ile birlikte 8,2 kilometreye ulaştığını söyledi.
TBM çalışmaları öncesinde yapılan cavern işlemiyle ilgili de bilgi veren Gülşen, 650 metrekarelik 75 metre uzunluğunda bir mağaranın açıldığını, sadece bu kısımda 50 bin metreküplük kazı yapıldığını belirtti.
Tünel projesinin optimum sürede tamamlanması için kazı çalışmalarında hem Yeni Avusturya Tünel Açma Metodunun hem de Tünel Açma Makinesinin (TBM) kullanılmasının planlandığını dile getiren Genel Müdürümüz, “Bu kapsamda Çin'de üretilen tünel açma makinesi, tünel içerisinde hazırlanan noktada birleştirilerek kazı çalışmalarına başlamaktadır." dedi.