25 Haziran 1992’de İstanbul’da Arnavutluk, Azerbaycan, Bulgaristan, Ermenistan, Gürcistan, Moldova, Romanya, Rusya, Türkiye, Ukrayna ve Yunanistan arasında Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Zirvesi Deklarasyonu imzalanmıştır. İşbirliğinin ana hedefi, bölgede ulaşım ağı ve gelişimi için gerekli zemini oluşturmaktır.
Yirmibirinci yüzyılda, Karadeniz bölgesinin gerek dünya politikasındaki, gerekse küresel ekonomideki rolünün artacağının bilincinde olarak, KEİ’nin bölgesel bir ekonomik örgüte dönüştürülmesi yolunda 5 Haziran 1998’de Yalta Zirvesi’nde “KEİ Örgütü Şartı” hazırlanarak imzaya sunulmuştur. KEİ Örgütü Şartına göre KEİ’nin örgüte dönüştürülerek, en kısa sürede bir eylem planının oluşturulması Karadeniz çevresindeki düzenli ulaşımı ve farklı bölgelerin ekonomik ve kültürel bütünleşmesini sağlayacak bir karayolu ağı inşasının gerekli olduğu belirtilmiştir.
Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı üye ülkelerin karayolları üzerindeki taşımacılığın kolaylaştırılması amacıyla hazırlanan Mutabakat Zaptının 2003 yılında yürürlüğe girmesine Türkiye’nin Dönem Başkanlığında karar verilmiştir. Türkiye’nin Dönem Başkanlığı sürecinde KEİ Eylem Planı hazırlanmıştır. Söz konusu plan KEİ ülkelerinde taşımacılığın kolaylaştırılması amacıyla tüm ulaşım türlerinde iyileştirmeler yapılmasını, çevreye duyarlı, ulaşımda harmonizasyon sağlanmasını hedeflemektedir.
(www.bsec-organization.org )
13-14 Mart 2006 tarihlerinde Bükreş’te yapılan KEİ Ulaştırma Çalışma Grubu Toplantısı Raporunun 42. paragrafına dayanılarak Rusya Federasyonu Ulaştırma Bakanlığı tarafından Karadeniz Çevre Karayolu oluşturulmasına ilişkin Mutabakat Muhtırası Taslağı hazırlanmıştır.
Türkiye’deki Karadeniz Çevre Karayolu, doğu ile batı arasında yeni bir bağlantı oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle, iki şeritli karayolu kesimlerinin daha yüksek standartlı güzergâhlara dönüştürülmesi planlanmış ve tamamlanan kesimler trafiğe açılmıştır. Ayrıca bu koridor, ana yol ağımızı Karadeniz ülkelerine, Kafkasya’ya, feri yoluyla da Hazar Denizinden, Orta Asya ve Uzak Doğu’ya bağlamaktadır.
“Karadeniz Çevre Karayolu’nun Koordineli Gelişimine Dair Mutabakat Zaptı” 19 Nisan 2007’ de Belgrad’da imzalanmıştır. Karadeniz Çevre Karayolu’nun geliştirilmesi amaçıyla Karadeniz Çevre Karayolu (KÇK) Yönlendirme Komitesi kurulmuştur. Karadeniz Çevre Karayolunun Koordineli Olarak Geliştirilmesine Dair Mutabakat Zaptı 21 Mart 2011 tarihi itibarıyla yürürlüğe girmiştir.
Karadeniz Çevre Karayolu Ortak Daimi Teknik Sekretaryası, Yönlendirme Komitesine teknik destek sağlamakta ve bu çalışmalar Yunan Kamu Kurulu olan Egnatia Odos S.A. tarafından yürütülmektedir.
Ülkemizden geçen Karadeniz Çevre Karayolu’nun (KÇK) tamamı bölünmüş yol olarak hizmet etmekte olup Akdeniz’e ve Ege’ye liman bağlantısını sağlamaktadır.
15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri ve çevre otoyollarına alternatif olan ve Yap İşlet Devret Modeli kapsamında yer alan Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Geçişi dahil) Projesi 437 km uzunluğunda olup 45 km uzunluğundaki Nakkaş-Başakşehir Kesimi hariç hizmete açılmıştır.
Ege denizine bağlantı sağlayan “İzmit-Bursa-Balıkesir-Manisa-İzmir-Çeşme Yolu” bölünmüş devlet yolu olarak hizmet vermektedir. Bu güzergahın alternatifi; Ege Denizi ile bağlantı sağlayan ve İstanbul’u İzmit Körfezi üzerinden İzmir’e bağlayan Gebze – Orhangazi – İzmir (İzmit Körfez Geçişi Dahil, Osmangazi Köprüsü) Otoyolu Projesi, Yap-İşlet-Devret Modeliyle ihale edilmiş olup hizmete açılmıştır. Söz konusu proje 384 km otoyol ve 42 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 426 km uzunluğundadır.
Akdeniz ile bağlantı sağlayan “Gerede-Ankara-Aksaray-Pozantı-Mersin Yolu” bölünmüş devlet yolu olarak hizmet vermektedir. 330 km uzunluğundaki Ankara-Niğde Otoyolu da bu güzergaha alternatif olarak hizmet vermektedir.
|
Haritayı Büyük Boyutta Görmek İçin Harita Üzerine Tıklayınız |
|